Jaarlijks valt de blauwe brief van de belastingdienst op de deurmat met het verzoek om de motorrijtuigenbelasting te voldoen. Maar wat is het doel en waarom geldt het niet voor iedereen? Enkele zaken op een rij.
De overheid in Nederland verplicht eigenaren van personenauto’s, bestelauto’s, motoren en vrachtwagens om periodiek motorrijtuigenbelasting te volden. Op dit moment wordt voor wagens met een lage CO2 uitstoot en elektrische auto's een uitzondering gemaakt, hierover later meer.
Dat je deze belasting betaald heeft natuurlijk een reden. Zo worden de inkomsten van de motorrijtuigenbelasting gebruikt om de infrastructuur te behouden en verder te verbeteren. Nederland staat niet voor niets bekend om zijn goede infrastructuur. Een ander deel van de inkomsten worden gebruikt om de milieu te compenseren. De CO2 uitstoot heeft tenslotte ook nadelige effecten op het milieu. Dit is ook meteen de reden waarom wagens met een hoge CO2 uitstoot meer belasting betalen.
Hoe hoog de belasting is die je betaalt hangt af van verschillende factoren:
Afgaande op bovenstaande factoren kun je dus zeggen dat hoe zwaarder het voertuig en hoe meer CO2, hoe meer belasting je betaalt.
Op dit moment hebben zuinige auto´s met een zeer lage CO2 vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Deze maatregel is enkele jaren geleden ingevoerd om de aankoop van zuinige auto´s te bevorderen. Inmiddels is echter besloten dat deze belasting vanaf 1 januari 2014 komt te vervallen en ook zuinige wagens gewoon belasting moeten gaan afdragen. Uitzondering geldt voor wagens met een uitstoot van minder dan 50gr/km, deze eigenaren kunnen nog gebruik maken van de regeling tot 2015.
Hoe lang en of deze belasting nog zal blijven bestaan is de vraag. De overheid is al enkele jaren bezig met alternatieve (dan wel extra) maatregelen die de motorrijtuigenbelasting mogelijk gaan vervangen. Veel gehoorde alternatieven zijn onder andere de kilometerheffing en het invoeren van tolwegen, zoals in Frankrijk. Het is dus afwachten wat de toekomst zal brengen, maar een ding is zeker: de automobilist blijft betalen. Wordt vervolgd..
Uw reactie op dit artikel is welkom.