Uit onderzoek van Agentschap NL onder zakelijke rijders blijkt elektrisch rijden verrassend populair. Gemiddeld kreeg elektrisch rijden een 7,8 van de ondervraagde ondernemers.
Ook in de zakelijke branche is steeds meer aanbod op het gebied van elektrisch rijden. Agentschap NL heeft een onderzoek gehouden onder zakelijke rijders. Hierbij ging het om onder andere om ervaringen met elektrische voertuigen zoals elektrische auto’s, bestel- en vrachtauto’s, scooters, vaartuigen en voertuigen die volledig elektrisch of plug-in hybride (met stekker) zijn.
Uit de enquête bleek dat zakelijke gebruikers overwegend positief zijn over elektrisch rijden. Vooral het elektrisch vaartuig en de elektrische personenauto scoorde goed met respectievelijk een 8,1 en 8. Ook gaf het merendeel van de zakelijke rijders aan het aantal elektrische voertuigen te willen uitbreiden.
De beweegredenen om te kiezen voor zakelijk elektrisch rijden zijn milieuvriendelijkheid, CO2-reductie en een positieve invloed op het imago van het bedrijf. Ook willen veel gebruikers bijdragen aan de ontwikkeling van elektrische voertuigen in het straatbeeld.
Ook de problemen die zakelijke rijders ervaren met elektrisch rijden blijken erg mee te vallen. Zo geeft 25% van de ondervraagde ondernemers aan helemaal geen problemen te ervaren en geeft nog eens 60% aan dat ze zelf eventuele problemen zich in de opstartfase hebben opgelost. Het voornaamste knelpunt dat ondernemers ervaren is het verkrijgen van toestemming voor een laadpunt voor de elektrische auto.
Ook is in het onderzoek aandacht besteed aan gewenste maatregelen om het elektrisch rijden onder zakelijke gebruikers een duwtje in de rug te geven. De voornaamste ideeën waren extra belastingvoordeel vanuit de overheid, speciale parkeerplaatsen, aankoopsubsidies en voorkeursbeleid in de stad.
Het onderzoek laat zien dat elektrisch rijden zich gestaag ontwikkelt in Nederland en ook de zakelijke branche steeds beter weet te bedienen. Een gunstige ontwikkeling voor het elektrische rijden.
Bron: Regioinbedrijf.nl
Uw reactie op dit artikel is welkom.