Het Amerikaanse IIHS heeft een nieuw onderdeel opgenomen in de crashtest van auto’s. En wat blijkt? Een aantal modellen van duurdere automerken blijken verbazingwekkend slecht te scoren. Iets waar de autofabrikanten natuurlijk niet blij mee zijn.
Een ‘small overlap frontal crash’, dat is waar het IHSS de wagens tegenwoordig op test. Hierbij wordt enkel 25% van de linker- of rechterzijde van de wagen in aanraking gebracht met een massief betonnen blok. Het doel van deze test is te kijken hoe de auto reageert als deze in een lichte hoek op een obstakel of voertuig botst. Want ondanks dat steeds meer wagens relatief goed bestand zijn tegen een frontale botsing, neemt het aantal slachtoffers door ‘small overlap’ crashes toe. Met dit nieuwe onderdeel binnen de bestaande crashtest wordt dit probleem voortaan aan de kaak gesteld bij nieuwe automodellen.
Bij de crashtest heeft het voertuig een snelheid van 64 km/ u op het moment van impact met het blok. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn er onder de slecht scorende automerken ook grote namen zoals Mercedes, Audi en BMW. Zo blijken onder andere de C-klasse, A4 en 3-serie het er niet al te goed vanaf te brengen. Onder de grote namen waren het voornamelijk de Volvo S60, Infiniti G-serie en Acura (Honda) TL die wel een voldoende wisten te halen.
IIHS staat voor Insurance Institute for Highway Safety en is vergelijkbaar met de Europese EuroNCAP. Deze organisatie test auto’s op hun veiligheid en voert crashtests uit. Het IIHS is de eerste organisatie die de small overlap frontal crash heeft opgenomen in zijn crashtests. De verwachting is echter dat andere instituten dit snel over zullen nemen en dat autofabrikanten in de toekomst een oplossing zullen moeten zoeken voor dit probleem om zodoende de veiligheid voor automobilisten te vergroten.
Uw reactie op dit artikel is welkom.