Elk jaar is het weer de grote vraag die bij autoliefhebbers over de hele wereld speelt: welke auto wordt verkozen tot auto van het jaar? Ook dit jaar was het weer aan de 59 juryleden om een keuze te maken. Uiteindelijk kwam de Opel Ampera, samen met de vrijwel identieke Chevrolet Volt, overtuigend als winnaar uit de bus.
Met de verkiezing van een elektrische auto als auto van het jaar mag gezegd worden dat het ‘groene rijden’ definitief zijn intrede heeft gemaakt in de autowereld. Daar waar de afgelopen jaren al diverse groenere alternatieven zoals de Toyota Prius en Honda Insight hun intrede hebben gedaan zijn de Ampera en de Volt een serieuze stap voorwaarts op het gebied van duurzaam en schoon autorijden. Het moet gezegd worden dat in 2011 ook een elektrische auto met de titel ‘auto van het jaar’ aan de haal ging, maar toch is de Opel Ampera een klasse apart.
Dat de elektrische Ampera en Volt zijn verkozen tot auto van het jaar is vooral te danken aan de grote stap voorwaarts op technisch gebied die de wagens laten zien. De jury prijst vooral de range extender van de wagens. Deze range extender is een hulpmotor die de accu kan bijladen. Hierdoor hoeven bestuurders niet meer bang te zijn dat ze stranden met een lege accu en kan maar liefst 500 kilometer gereden worden. Met deze hulpmotor wordt dus een van de belangrijkste bezwaren op elektrisch rijden, een lege accu op een ongelegen moment, weggenomen. Een belangrijke stap voor het elektrisch rijden.
De Ampera wordt gevolgd door de nieuwste wagen van Volkswagen, de Volkswagen UP! De wagen wordt door de jury geprezen om zijn geslaagde design en de zuinige en goede driecilinder motor. Een duidelijk signaal dat Volkswagen wederom een sterke auto op de markt heeft gebracht. De derde plaats is voor de Ford Focus, inmiddels een vaste kandidaat voor de auto van het jaar titel. Ford heeft het voor elkaar gekregen om de rijeigenschappen, die al uitstekend waren, nog verder te verbeteren. Deze prestatie is door de jury beloond met een derde plaats.
Jaarlijks wordt 59 juryleden uit 23 Europese landen de vraag gesteld welke auto de prestigieuze titel ‘auto van het jaar’ krijgt. Het jurypanel bestaat uit actieve, professionele onafhankelijke en fulltime autojournalisten. Dit jaar zitten er drie Nederlandse juryleden in het panel. De juryleden krijgen de taak om de auto’s te keuren op design, comfort, veiligheid, zuinigheid, rijeigenschappen, prestaties, gebruikersgemak, milieuaspecten, rijplezier en prijs. Ook is een rol weggelegd voor technische innovatie’ en ‘waar voor zijn geld’. Het resultaat is een volledige beoordeling van de finalisten en een onafhankelijke winnaar van de titel.
Uw reactie op dit artikel is welkom.