Wil jij niet bij die horde Nederlanders horen die op vakantie met pech langs de weg komen te staan doordat ze niet weten hoe ze in de bergen moeten rijden? Dan is dit artikel jou handleiding voor een pech-vrije autovakantie!
In de bergen rijden is toch net even anders dan in het vlakke Nederland. Dit vereist dan ook een andere manier van schakelen. Zorg dat je auto bij het bergop rijden tussen de 3000 en 4000 toeren zit. Let vooral ook op dat je niet te snel naar een hoge versnelling schakelt, dit is vaak funest voor de motor.
Zelfs bij lichtere hellingen kan rijden in een te hoge versnelling de motor te zwaar belasten. Gevolg? De motor loopt warm en houdt het voor gezien. Schakel dus tijdig terug naar een lagere versnelling als je merkt dat de motor het moeilijk heeft.
Verkeerd optrekken op een steile helling is een ware slijtageslag voor de koppeling. Probeer dit dus zoveel mogelijk te beperken door het ‘slipmoment’ zo kort mogelijk te houden en de afstand tot de voorligger wat ruimer te houden. Zo voorkom je dat je kort achter elkaar meerdere keren de koppeling toch weer moet intrappen. Probeer zoveel mogelijk in één keer een afstand te overbruggen en geleidelijk door te rijden. Voorkomt weer een doorgebrande koppelingsplaat of onnodige slijtage.
Een caravan is een behoorlijke extra belasting voor de motor van de auto. Belangrijk dus om de motor zoveel mogelijk te ontzien tijdens het rijden. Zorg daarom dat de motor toeren blijft maken en ga niet proberen in een zo laag mogelijk toerenaantal te rijden. Dat is vragen om motorproblemen.
Tijdens het autorijden in de bergen is een oververhitte motor wel het laatste waar je aan wilt denken. Let daarom goed op de temperatuurmeter. Zie je dat de temperatuur van de motor oploopt? Schakel dan even terug naar een lagere versnelling. Zet eventueel ook je kachel en blower vol aan, dan kan de motor overtollige warmte kwijt. Blijft de temperatuur te hoog? Dan is het hoogste tijd voor een pitstop.
“What comes up, must go down” luidt de bekende uitdrukking en zo is het maar net. Bij het bergaf rijden is het ook verstandig om goed op het toerenaantal te letten. Probeer in dezelfde versnelling omlaag te rijden als je bergop deed. Op deze manier remt je wagen niet alleen op de remmen, maar ook op de motor. En dat scheelt een hoop slijtage aan je remmen.
Tip: rij niet in zijn vrij naar beneden. Dit is een stuk gevaarlijker dan je denkt en kan erin resulteren dat je als een ongeleid projectiel naar beneden suist. Ook het tussentijds je koppeling indrukken om wat snelheid te maken is slecht voor je motor.
Heb je een automaat en ga je in de bergen rijden? Zet je wagen dan zowel bergop als bergaf in de speciale bergversnelling of rij in zijn 1 of 2. Let de wagen niet in D (drive) staan, dan schakelt hij vaak te vroeg wat weer slecht is voor je motor.
Tot zover de tips om in de bergen te rijden. Doe er je voordeel mee en ga dit jaar voor de pech-vrije autovakantie.
Bron: ANWB.nl
Uw reactie op dit artikel is welkom.