Het nieuwe jaar is erg slecht begonnen als het aankomt op de autoverkoop. Het gaat hier zelfs om de slechtste periode in 40 jaar.
In de eerste maand van 2013 zijn er 48.036 nieuwe auto’s verkocht. Dat is bijna een derde minder dan in januari 2012 toen nog 70.170 auto’s wisselde van eigenaar. Hiermee wordt het vorige dieptepunt uit 2009 overschreden, toen 56.000 auto’s verkocht werden.
De voornaamste verklaring voor de slechte verkoopcijfers ligt bij de economische crisis, die ervoor zorgt dat consumenten hun hand op de knip houden en minder snel besluiten te investeren in een nieuwe auto of occasion.
Een andere reden is het aanscherpen van de uitstootgrenzen voor de bijtelling van zakelijke auto’s. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel zakelijke bestuurders hun leaseauto nog eind 2012 hebben gekocht.
De daling in de autoverkopen ten opzichte van januari 2012 geldt voor alle merken, behalve BMW en Mazda.
De automerken die in januari 2013 de meeste auto’s verkocht hebben zijn:
1. Volkswagen 5.845 auto’s – marktaandeel 12,2%
2. Ford 4.205 auto’s – marktaandeel 8,8%
3. Peugeot 4.110 auto’s - marktaandeel 8,6%
4. Renault 3.697 auto’s – marktaandeel 7,7%
5. Kia 3.630 auto’s – marktaandeel 7,6%
Bron: Nu.nl
Uw reactie op dit artikel is welkom.